بازی - دانلود بازی, بازی, بازی کامپیوتر سوسنگرد؛ شهر عاشقان شهادت سوسنگرد؛ شهر عاشقان شهادت
سوسنگرد؛ شهر عاشقان شهادت

سوسنگرد؛ شهر عاشقان شهادت

حماسه آزادسازی شهر سوسنگرد که باعث شد طراحی صدام برای تصرف اهواز تنها بر صفحات نقشه های جنگی باقی بماند و هیچگاه وعده تسخیر چند روزه خوزستان محقق نشود در تاریخ 26 آبان 1359 در جبهه جنوب به فرماندهی مشترک سپاه ،ارتش و ستاد جنگهای نامنظم انجام گرفت.

تانک

شهر مرزی و عرب نشین سوسنگرد در طول هشت سال دفاع مقدس سه بار مورد تهاجم دشمن قرار گرفت اما در نهایت این مقاومت و پایمردی مدافعان نظامی و غیرنظامی ایران بود که باعث شد دشمن با وجود محاصره شهر نتواند آن را اشغال کند. در این حماسه که آزادسازی سوسنگرد را به دنبال داشت، دلیرمردانی حضور داشتند که با دستان خالی اما دلی پر امید حماسه 26 آبان 59 را آفریدند و امروز این شهر میعادگاه هزاران زائر کاروان سرزمین نور است.

سوسنگرد یک ‌بار در روز هشتم مهر اشغال و دهم مهر با عملیاتی که "شهید غیوراصلی" در حمیدیه انجام داد، آزاد شد. بار دوم نیروهای بعثی عراق سعی کردند از طریق لشگر پنجم مکانیزه از جبهه‌ جنوب و از طریق لشگر 9 از جبهه‌ شمال، جاده‌ حمیدیه- سوسنگرد، این شهر را اشغال کنند که فرمانده سپاه سوسنگرد "شهید محمدرضا پورکیان" که دانشجوی دانشگاه اهواز و عضو سپاه اهواز بود، به دشمن حمله کرد و آن را از جاده حمیدیه عقب راند و بعد خود نیز به شهادت رسید.

بعد از اشغال خرمشهر در 4 آبان، تیپ 33 نیروی مخصوص و تیپ 6 زرهی عراق برای اشغال آبادان در 8 آبان 59 به ذوالفقاریه حمله کردند اما شکست خورده و با عقب نشینی در شمال بهمن ‌شیر خط دفاعی ساختند.

 

 


ادامـــه ي مـطــلــب

 

نوشته شده توسط یوسف طرفی سعیداوی در دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:سوسنگرد؛ شهر عاشقان شهادت,

ساعت 1:37 قبل از ظهر.<-PostCategory-> - لينک ثابت


خاطره رهبر انقلاب از آزاد‌سازی سوسنگرد

 

 

خاطره رهبر انقلاب از آزاد‌سازی سوسنگرد

رهبر

صبح یکشنبه رفتم اهواز. از آشفتگی و کلافگی سرهنگ سلیمی و بچه‌هایی که آنجا بودند، فهمیدیم که هیچ کاری انجام نشده، خیلی اوقاتم تلخ شد... در این بین بنی صدر از دزفول با من تماس گرفت، شاید هم من تماس گرفتم، گفتم چنین وضعی است و بچه‌ها هیچ کاری نکردند و تو دستوری بده!

 

داخل سوسنگرد تقریباً کسی را نداشتیم. به مردم گفته بودیم تخلیه کنید، نیروهای ارتش و سپاه هم کم بودند. یک سرگرد نیروی هوایی را فرمانده نیروهای مستقر در سوسنگرد کرده بودیم. یعنی هم ارتش و هم سپاه و نیروهای نامنظم ـ که تحت فرماندهی شهید چمران بود ـ تحت فرماندهی او بودند. البته تعدادی از بچه‌های افسر نیروی هوایی که با میل و رغبت داوطلب جنگ شده بودند آنجا بودند. 13- 12 افسر که یکی‌شان هم شهید شد. مدافعین شهر سوسنگرد همین عده قلیل بودند... گمان نمی‌کنم تعداد نیروها به 200 نفر هم می‌رسید. یقین داشتیم اگر عراقی‌ها سوسنگرد را بگیرند همه بچه‌ها قتل عام خواهند شد.


ادامـــه ي مـطــلــب

 

نوشته شده توسط یوسف طرفی سعیداوی در دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:خاطره رهبر انقلاب از آزاد‌سازی سوسنگرد,

ساعت 1:14 قبل از ظهر.<-PostCategory-> - لينک ثابت